Az emberek mentális folyamatait és észlelését az öltözetük is befolyásolja, mivel a külső rétegek szimbolikus jelentését internalizálják.

Valóban a ruha teszi az embert?

Ma már közismert tény, hogy a ruháink, az otthonunk, az autónk, de még a telefonunk is többek csupán praktikus eszközöknél. Az önkifejezés formái is. S mint ilyenek, sokat árulhatnak el a társadalomban betöltött szerepeinkről, státuszunkról, csoporttagságainkról, személyiségünkről, személyes preferenciáinkról. A ruháinkkal, öltözetünkkel jeleket küldhetünk a környezetünknek arról, mit szeretnénk, miként észleljenek bennünket, hogyan viselkedjenek velünk. Mindez azért működik, mert hajlamosak vagyunk gyorsan és felületesen értékelni szituációkat és embereket, majd olyan kategóriákba sorolni őket, amelyeket már jól ismerünk, megértünk és kezelni tudunk. Ezt a jelenséget reprezentatív előítéleteknek is nevezik, amely értékes energiákat takarít meg, ugyanakkor széles körű általánosításokhoz vezet.

Azzá válunk, amit viselünk?

Az öltözködésünk tehát nagy hatással van arra, hogy a többiek milyennek látnak minket. Ami kevésbé nyilvánvaló az az, hogyan befolyásolhatja az öltözékünk önészlelésünket, önértékelésünket. Gondos öltözködéssel, többnyire megpróbáljuk kihozni magunkból a legjobbat. Néhány pszichológus úgy véli, hogy a fizikai tárgyak, ruhák megváltoztathatják belső gondolkodásmódunkat, lehetővé téve számunkra, hogy könnyebben át tudjunk váltani olyan szerepkörökbe, melyek első körben nem ismertek számunkra.

Ezt a feltételezést a szimbolikus interakcionizmus elméletével támasztották alá. Ennek értelmében, amikor olyan tárgyakkal, szimbólumokkal vesszük körbe magunkat, amelyek egy konkrét szerepre, emelkedett társadalmi szintre utalnak, akkor az identitásunk interakcióba lép ezekkel a szimbólumokkal. Tudattalanul úgy kezdünk el viselkedni, amilyen viselkedést mi magunk is elvárnánk, a hasonlóan öltözködő, hasonló tárgyakat birtokló emberektől.

Az öltözködésünknek fontos szerepe van a sikereinkben és az önkifejezésben!

/mindsetpszichológia/